Mikor kell akkumulátort cserélni egy elektromos autóban és mennyibe kerül?

A legtöbb laikus érdeklődőnek ez az egyik első kérdése, melyre meglepő választ szoktam adni: nem értem a kérdést. Hiszen egy modern hagyományos belső égésű motoros autónál se kérdezzük meg, ha veszünk egyet 10 évesen, hogy mikor kell motort cserélni és mennyibe kerül, pedig sajnos egyes benzines autókban simán előfordul ez az opció. Komolyra fordítva a korai 2009-2012-es modellekre, illetve az akkuhűtés nélküli Nissan Leafekre igaz volt, hogy gyors degradálódásra képesek, azaz 5-10-15 éves korukban is képesek 50%-os kapacitást produkálni, de szerencsére ezektől eltekintve egy villanyautó akksija normál használat mellett 20-30-40 év alatt esik 50%-ra, ennyi idő után pedig nem az akku, hanem karosszéria fogja megadni magát. Erre bizonyíték az alábbi cikk is, mely 2025. április 13-án jelent meg a villanyautós szakportálon.

Az adatok azt mutatják, a legtöbb villanyautóban soha nem kell akkumulátort cserélni

Az új elektromos autók akkumulátorainak tárolókapacitása normál használat mellett jelenleg évente átlagosan 1,8 százalékkal csökken, derül ki a Geotab brit mobilitási szolgáltató által készített, tízezer magán- és céges tulajdonú elektromos autó adatait vizsgáló elemzésből. A legtöbb esetben tehát az akkumulátorok tartósabbak, mint maguk a járművek, ami azt jelenti, hogy az autó élettartama során nem kell cserélni őket.

A Geotab már 2019-ben elkezdte vizsgálni az elektromos autók akkumulátorainak degradációját, melynek átlagos értéke akkor még 2,3 százalék volt. Ez alapján a vállalat szakértői arra számítanak, hogy a degradáció mértéke az elkövetkező években tovább fog csökkenni.

Az akkumulátorok állítólagosan gyenge megbízhatóságát még mindig érvként használják az elektromos autók ellen” – kommentálta az elemzést David Savage, a Geotab Egyesült Királyságért és Írországért felelős alelnöke. „Remélem, hogy az olyan adatok, mint amilyeneket mi is gyűjtöttünk, segítenek eloszlatni ezt a tévhitet. Tény, hogy az akkumulátorok állapotának 1,8%-os romlása valószínűleg nem lesz jelentős hatással a legtöbb sofőr mindennapi járműhasználatára, és ez a szám az új modellekben alkalmazott fejlettebb akkumulátortechnológiának köszönhetően csak tovább fog csökkenni.

Az akkumulátorok degradációja természetes folyamat, amely tartósan csökkenti az akkumulátor által tárolható energia mennyiségét vagy az általa leadható teljesítményt. Az elektromos autók akkumulátorának állapotát SOH-nak (State of Health) nevezik. Az akkumulátorok SOH-értéke életük kezdetén 100 százalékos, majd idővel romlik. Például egy 60 kilowattórás akkumulátor 90 százalékos SOH-értékkel úgy viselkedik, mint egy 54 kilowattórás akkumulátor.

Az akkumulátorok kémiai összetétele és az akkupakk hőmenedzsmentjének képességei nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy egyes modellek átlagosan gyorsabban degradálódnak, mint mások.

A Geotab elemzése azt is kimutatta, hogy a degradáció nem sokkal nagyobb, ha az autót intenzíven használják. Ez különösen jó hír a villanyautó-flották üzemeltetői számára, hiszen minél gyakrabban használják a járműveiket, azok annál hamarabb megtérülnek. A melegben történő gyakori gyorstöltés azonban már érezhetően gyorsíthatja az akkumulátor öregedését, mint azt az alábbi grafikon is mutatja.

A Geotab adatai szerint az akkumulátorok túlnyomó többsége túléli a jármű hasznos élettartamát, és soha nem kell cserélni. Ha egy átlagos elektromos autó akkumulátora évente 1,8%-kal romlik, akkor 12 év elteltével még mindig közel 80%-os lesz az állapota, ami általában meghaladja egy flottajármű szokásos élettartamát.

Bár elemzés többé-kevésbé lineáris degradációt mutat, általános szabályként elmondható, hogy az akkumulátorok kapacitása a teljes élettartamuk során nem teljesen lineárisan csökken: kezdetben van egy nagyobb csökkenés, majd ezt követően lassú és viszonylag egyenletes ütemben tovább degradálódik. Az élettartam vége felé a járművezetők az akkumulátor állapotának végső, jelentős csökkenésére számíthatnak, amint az az alábbi ábrán látható.

Eredeti cikk: https://villanyautosok.hu/2025/04/13/az-adatok-azt-mutatjak-a-legtobb-villanyautoban-soha-nem-kell-akkumulatort-cserelni/