Egyre több elektromos autót látni az utakon, és nem véletlenül. A most induló cikksorozatban szeretném megismertetni az olvasót néhány villanyautós alapismerettel. Sok tévhit is kering a villanyautók körül, melynek oka a kevés információ. A mostani első cikkben pár bevezető gondolat után az villanyautók előnyeiről írnék.
A villanyautók más elven működnek, mint a belsőégésű társaik. Nincs károsanyag kibocsátásuk, jobb a hatásfokuk, fékezés során a mozgási energiát visszatermelik (rekuperáció), azaz kevésbé szennyezik a környezetet - ezért is tiltja be az EU 2035-től még a hibrideket is, azaz csak nulla emissziójú új járművet lehet majd forgalomba helyezni.
A villanyautók - beleértve a hidrogént használó tüzelőanyag cellás autókat is pl. Toyota Mirai – egytől egyik roppant egyszerű felépítésű autók. Adott egy kevés alkatrészből álló, kevés karbantartást igénylő villanymotor, melynek hatalmas nyomatéka van a teljes fordulatszám tartományban. Nem kell kuplung, nem kell váltó, úgy lehet vezetni, mint egy automatát. Ez már több mint 100 éve nyilvánvaló, sőt előbb volt villanyautó, mint benzines. De akkor miért a belsőégésű terjedt el? Az energia tárolás miatt. Ugyanis egy klasszikus savas akkumulátor nem alkalmas villanyautót meghajtani, és korábban csak ilyen akkumulátorok voltak. A nagy áttörés a litium-ion akkumulátorok megjelenésével történt, amik már bizonyítottak az elmúlt 25 évben laptopokban, telefonokban, így most már jöhetnek az autókba is. A hidrogén hajtású (üzemanyagcellás) autó pedig nem akkumulátorban tárol elektromos energiát, hanem hidrogén elégetésével lesz áramunk víz keletkezése mellett, és ez az áram hajtja meg a villanymotort.
Az első nagyszériás villanyautó nem a Tesla (ez csak a legismertebb és csak elektromos autókat gyártó vállalat), hanem a Mitsubishi I-MiEV volt, melyet 2009-ben kezdtek el gyártani és amelyből 2010. évvégére 10.206 darabot gyártottak. A másik nagyon közismert korai villanyautó a Nissan Leaf, melyet 2010-ben mutattak be és 2017-ig több mint 300.000-et adtak belőle, emellett több Év Autója díjat is begyűjtött. Ezek az autók ma már 10-12 évesek, és működnek, mennek, igaz némelyik már lassan akkucserére szorul, de hát ezek voltak a legelső villanyautók, kezdetleges akkukémiákkal.
Nézzük meg a villanyautók előnyeit 10 pontba szedve
- Kevesebb alkatrészből áll, kevesebb karbantartás igényel, nincsenek klasszikus csereszervizei (motorolaj, olajszűrő, üzemanyagszűrő cserék).
- Nincs károsanyag kibocsátása. Lokálisan mindenképp igaz ez az állítás. Viszont árnyalja a képet az, ha fosszilis energiahordozóból jön bele az áram (szénerőmű), mert ez esetben valahol volt szénhidrogén elégetés és masszív CO2 kibocsátás, bár nagyüzemben ez jobban kordában tartható.
- Olcsóbb lehet az üzemanyag bele. Ha otthon töltjük, és városban használjuk, akkor nagyságrendileg 1,5-2 liter benzin árából mehetünk 100 km-t a nem rezsicsökkentett árammal számolva. Villámtöltő esetében más a helyzet, ott akár még drágább is lehet, mint egy benzines. De itt annyi árszabás, fogyasztás és számolás van, hogy nehéz egzakt előnyt garantálni. Sőt otthon napelemmel megtermelve esetleg eltárolva meg sokkal olcsóbb lesz, ráadásul magunknak is megtermelhetjük az energiát, ami a benzinnél biztos, hogy nem tehetünk meg.
- Csendes. A villanymotor hangja szinte nulla.
- Kisebb az ökolábnyoma. Ez egy vitatható állítás, de csak attól függ, milyen életciklussal számolunk. Az tény, hogy a villanyautó legyártása az akkumulátort is beleértve nagyobb CO2 kibocsátással és terheléssel jár, de ha 200.000 km futásteljesítményt veszünk, ott már simán jobb az EV (electric vehicle). Hogy mikor fordul át, az számítási módszertan és sok változó függvénye.
- Biztonságosabb. Ezt tapasztaltam, hiszen nem fullad le, és azonnal lehet vele gyorsulni egy necces helyzetben is.
- Nincs vibráció, bár a mai hagyományos motorok ebből a szempontból alapjáraton tényleg elképesztően észrevehetetlen módon működnek, de terhelés alatt halljuk, érezzük.
- Számos szubvenció/támogatás van a villanyautókra: ingyenes parkolás, gépjárműadó mentesség, cégautó mentesség, vagyonszerzési illeték mentesség, regisztrációsadó mentesség.
- Sokkal több töltő/konnektor van, mint benzinkút, emiatt bárhol tankolható/tölthető.
- Nincsenek hidegindítási, melegítési problémák, azonnal megy, amint a kulcs elfordult.
Városban, otthon töltve ideális a villanyautó. Hosszabb távokra használva azonban most még vannak kompromisszumok. Ilyen kompromisszum pl. hogy még egy nagyobb hatótávú autóval is be kell iktatni egy-egy töltést 2-300 km-enként, illetve a szervizháttér még csak most van kiépülőben.