Villanyautós alapismeretek 2. - tévhitek

A mostani cikkben a villanyautókat körülvevő néhány tévhitet szeretném eloszlatni, melyek sokszor félrevezetik az embereket.

7 tévhit a villanyautók kapcsán:

  1. A villanyautó környezetszennyezőbb mint a benzines. NEM IGAZ. Ez attól függ, hogyan és hol állítják elő az elektromos energiát (szénerőmű vagy megújuló energiát termelő erőmű), illetve hogy hány kilométert fut az autó élete során. Az vitathatatlan, hogy egy villanyautó nem szennyezi a város levegőjét ott, ahol közlekedik, ahol az emberek élnek. Ez kétségkívül egy önmagában fontos lokális előny. A gyártása során ugyan több CO2 termelődik, de megújuló energiával hajtva és kellő futásteljesítménnyel számolva már előnyre tesz szert. A villanyautó motorja 90%-os hatásfokkal működik, míg egy hagyományos autó motorja kb. 30-40%-al, azaz pocsékoljuk vele az energiát hajtáskor. Fékezéskor pedig a mozgási energia súrlódás által hővé alakul a belsőégésű esetében, míg az elektromos súrlódás nélkül villamosenergiává alakítja fékezéskor ezt a mozgási energiát (rekuperáció).
  2. A villanyautók akkumulátorát 5 év után cserélni kell, ami veszélyes hulladék lesz. NEM IGAZ. Még a korai 10-12- éves autókban is futnak az akkumulátorok. Ha bontóba kerülnek 15-20 évesen majd, akkor is még egy 25-50%-os akkuról beszélünk, ami kap egy újabb 10 év „második életet”, amikor otthoni energiatárolóként tud tovább működni. És ez a korai (mostani) akksikra volt jellemző. A mai akkuknak már 20-40 év is lehet az első életciklusuk, és amiket pedig most fejlesztenek, azok akár 80 évig is működnek majd. Ha pedig elérik az életciklusuk végét, újrahasznosítják őket. Persze ehhez megfelelően be kell gyűjteni, hasonlóan mint az alkáli elemeket, használt elektronikai cikkeket.
  3. Villanyautó a gazdagok autója. NEM IGAZ. A legolcsóbb használt villanyautók 2,0M forinttól indulnak, igaz ez alatt nincs autó. Az új autók terén pedig közel hasonló árban vannak benzines vagy hibrid társaival. A BMW például úgy áraz, hogy egy adott teljesítményű benzines vagy egy elektromos is azonos árba kerüljön. A méretgazdaságosság elve alapján a jövőben ez elektromos lesz az olcsóbb, és a belsőégésű a drágább.
  4. A villanyautó sosem térül meg. NEM IGAZ. Úgy kell villanyautót venni, kiválasztani, hogy fel kell mérni, mik az igényeink, ki kell számolni a költségeket, és ez alapján kell döntést hozni. Ismerni kell a meglévő kínálatot, és olyan autót kell választani, amely igényeinket kiszolgálja. Van olyan ismerősöm, aki a 2 millió forintos benzines autóját cserélte le villanyosra (némi hitellel), és amit megspórolt üzemeltetésben, abból fizette a hitelt, azaz a korábbi autója üzemeltetési költségét fordította autóvásárlásra. Ha meg hitel nélkül tud valaki villanyautót venni, akkor havi szinten akár 30.000-50.000 Forintot is spórolhat, évek alatt akár egy autó árát is.
  5. A villanyautó hatótávja elenyésző, a töltési ideje meg több óra. NEM IGAZ. A hatótáv télen autópályán haladva tényleg sokkal kevesebb, ez igaz. Viszont sok töltő van, és a villámtöltők segítségével akár 20 perc alatt is sokat tud tölteni az autó. Ráadásul a töltési sebesség és a töltők száma is folyamatosan növekszik a fejlesztéseknek köszönhetően. Igazából nem is kell nagy hatótávú (nagy akkupakkal szerelt) elektromos autó, csak kellő számú töltő és gyors tölthetőség.
  6. Nem lesz elég lítium, kobalt, mangán. NEM IGAZ. Egyrészt lítiumból sok van. Másrészt olyan gyorsan fejlődik a technológia, hogy mire felfut a termelés, már lehet nem is lítium alapú akksik lesznek, hanem nátrium-ion alapú például, ami magyarul só. Ne becsüljük alá a technológiai fejlődést. Illetve most még sok nagy (100 kWh) kapacitású akkuval használható az autó, mert kevés és nem elég gyors a töltés. Ha ez fejlődik, elég lesz egy 50 kWh akkupakk is egy autóba.
  7. A villanyautók kigyulladhatnak. NEM IGAZ. Vagyis úgy mondanám, több benzines autó ég ki, mint villanyos, csak előbbit a sajtó nem kapja fel. Kisebb arányban égnek ki villanyautók. Ha történt is ilyen, gyorsan visszahívásban cserélték a kockázatos akkukat (Hyundai Kona). Egyébként ha megvizsgálunk egy 100.000 darabos villanyautó flottát és egy 100.000 darabos hagyományosat 20x több tűzeset van a hagyományos esetében a tűzoltóság szerint.